Een goed begin om met een onderwerp te starten is het in kaart brengen van een probleem. Uit de keuze van je onderwerp moet blijken dat je een probleem in kaart wilt brengen, een bijdrage wilt leveren om een probleem op te lossen. Begin dus met het nadenken welk probleem jou intrigeert. Als je bijvoorbeeld als onderwerp kiest: het ontwikkelen van een woordenschataanpak in de onderbouw, dan zul je móeten starten met vragen als: "Waarom doe ik dit?" "Welk probleem los ik hiermee op?" In feite moet je dit helder hebben, voordat je snel verdere stappen zet. Probeer het probleem eerst te definiëren vanuit de stage: is het voor de school een probleem? Waaruit blijkt dat? Misschien uit de gegevens van het leerlingonderwijsvolgsysteem? Heeft de directeur daar een opvatting over? Zijn er teambesprekingen geweest waarin het "probleem" aan de orde is geweest? Inventariseer die gegevens. Maar blijf er niet in steken: kijk ook verder: zijn er publicaties te vinden waaruit blijkt dat dit niet een probleem is dat alleen in jouw stage speelt? Zoek naar bronnen! Uiteindelijk is de mogelijke start van jouw afstudeerscriptie een beschrijving van het probleem, gebaseerd op ervaringen in de stage en studie van bronnen.
vrijdag 13 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten