vrijdag 27 februari 2009

Kan het ook anders?


Sommige studenten vragen zich af hoe je een scriptie moet vormgeven wanneer je ervoor gekozen hebt vooral iets te MAKEN. Een lessenserie, een leskist, een project.....Ook in dergelijke gevallen kom je er niet omheen een gedegen literatuurstudie te doen.'Ook dan begin je met een probleemstelling en het stellen van vragen. De volgende indeling helpt je misschien goed te rapporteren:


1. Beschrijving van het ontwerp: beschrijf systematisch wat je gemaakt hebt.

2. Doel van het ontwerp: Voor welk probleem is dit ontwerp een oplossing? Wat was de aanleiding voor dit ontwerp? Schets het probleemgebied en de theoretische achtergrond. Op basis van welke overwegingen is dit ontwerp tot stand gekomen? Wat zegt de theorie daarover? Wat wil je met het ontwerp bereiken? Wat is de centrale vraagstelling?

3. Ervaringen uit de praktijk. Geef de relevante informatie voor het beantwoorden van je centrale vraagstelling. Als je bv iets ontwikkeld hebt waarmee je bijvoorbeeld ruzieachtig gedrag tijdens het speelkwartier wilt verminderen, is het belangrijk dat je ook nagaat of je dat met jouw product of materiaal ook bereikt hebt. Hoe reageerden kinderen? Collega's uit de stage? Ouders? Wat is er allemaal gebeurd, welke resultaten heb je geboekt? Wat is de waarde van het ontwerp voor de praktijk?

4. Aanbevelingen: wat is de waarde van je ontwerp voor scholen? Wat kan nog verbeterd worden? Wat moet verder onderzocht worden? Hoe kan een ander aan de slag met dit ontwerp in de eigen praktijk?

Neem in de bijlagen je ontwerp op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten